Sju ställen i Ligurien

24 februari, 2024

Ställen i Ligurien

Vi har varit i Italien många gånger, men aldrig i Ligurien. Äntligen blev det dags och då ville vi såklart se så mycket som möjligt. Med tåg och bil tog vi oss an Italiens riviera. Här listar vi fina ställen i Ligurien!

Genua, Liguriens huvudstad

Vår resa började i Genua, eller Genova som staden heter på Italienska. Det är Italiens sjätte största stad och även regionen Liguriens huvudstad. En gång en av de främsta handelsstaterna i Europa. Idag relativt okänd för svenska turister. Innan vi kom dit såg vi framför oss en ganska trist och grå hamnstad, men vi blev positivt överraskade!

Vårt första möte med Genova blev på den lilla behändiga tågstationen som ligger på Piazza Principe. Vi hade bokat ett enkelt hotell alldeles intill tågspåren eftersom vi skulle vidare redan nästa dag. Stationsområden är sällan charmiga, men här var kvarteren trygga och vackert inramade med utsikt över både hav (Genuabukten) och berg (Apenninerna). Det lite trista rummet överraskade med en enorm terrass med utsikt över stan, stationen och spåren. Jag älskar att somna till tågskrammel, utrop och tåg som tutar. Stationer luktar äventyr!

Vi åt middag i gamla stan och testade såklart stans berömda pasta med trofie al pesto. Trofie är en kort, ganska tunn och skruvad pasta som hör hemma i Ligurien. Till efterrätt blev det en glass i handen och slingrande smala gränder. Vi såg kyrkor, palats, små barer, kvällsöppna butiker, restauranger och välklädda flanörer.

Eftersom vi var trötta efter resan och skulle upp tidigt nästa morgon tog vi snabbaste vägen hem – längs den enorma hamnen. Det är fortfarande en av Europas största hamnar, indelad i avamporto (förhamnen), Nuovo porto (nya hamnen) och porto (inre hamnen).

Genova kanske är inte resmålet man väljer främst, men det är absolut värt ett stopp om man har vägarna förbi!

Nästa morgon hämtade vi ut en hyrbil och påbörjade vår resa mot La Spezia, Camogli, Albenga, Alassio Laiguelgia och San Remo. Här kommer korta glimtar från de små pärlorna.

La Spezia – en riktig stad

Första intrycket är: breda gator, vackra torg, närhet till havet och känslan av att vara i en riktig stad som håller fler italienare än turister. Många Italienfarare startar eller avslutar normalt sin resa här, eftersom siktet är inställt på Cinque Terres überpittoreska byar. Men i sviterna av Corona var det väldigt lugnt. Vi strosade runt i centrum, hamnade på en stor frukt- och grönsaksmarknad och kände oss bortskämda när vi fick in läckerheterna som kom på köpet när vi beställde något att dricka. Konceptet Aperitivo är verkligen trevligt.

Camoglie – vackert som en teaterkuliss

Camoglie fick hela två dagar av vår vistelse. Vi hade bokat en liten lägenhet på första parkett med utsikt över strandpromenaden, stenstranden och havet. Eftersom det regnade en stor del av tiden här fick vi inte chans att dingla med benen från den lilla balkongen, men det gjorde inget. Camoglie är gulligt i alla väder.

En tur till San Fruttuoso

En dag tog vi båten till San fruttuoso och besökte det lilla klostret. Eller, hälften av familjen besökte klostret. Den andra hälften fick problem när covidpassen skulle skannas och fick snällt vänta utanför. Vi gjorde en film av det lilla äventyret. San Fruttuoso är en enskild och stilla plats som ligger ungefär 30 minuters båtresa från Camogli. Förutom att besöka klostret kan man bada, äta lunch och vandra i bergen.

Tillbaka i Camogli upptäckte vi den lilla byn och provade flera riktigt bra och mysiga restauranger. Här trivdes vi väldigt bra, trots regn och rusk. Det måste vara underbart på sommaren. Vill du bara mysa i en riktigt söt ligurisk by är Camoglie perfekt, året runt.

Albenga – hundra torn och kultur

I Albenga finns museer, kultur, massor av torn och havet förstås. Längs den långa fina stranden finns både betalstränder och fria delar. Det blåser ofta bra, så om du gillar att surfa trivs du kanske här. När vi hälsade på den fina staden öste regnet ner, så stoppet blev kort.

Albenga är ganska stor och uppdelad i sex delar: Lusignano, San Fedele, Campochiesa, Leca, Bastia, Salea. På dagarna är det strandliv och kultur som gäller, på kvällarna träffas människor på torg, i gränder och runt stranden för att umgås. Här anordnas en hel del festivaler och kulturevenamang, bland annat medeltidsfestivalen Palio Storica di Albenga. Den hålls i juli varje år och då tävlar stans olika delar mot varandra. Det verkar kul!

Alassio – Italienarnas sommarställe

Alassio lever verkligen upp till den sköna bilden av rivieran. Hit har italienarna under många år kommit för att sola, bada, visa upp sig och fira semester. Sommartid fylls stranden med soldyrkare och i hamnen guppar båtar och yachter. Om du gillar att vandra eller cykla finns massor av vackra leder och områden att upptäcka här. Här finns även ett stort utbud av restauranger, barer och discon.

Laigueglia
– rekord i pittoreskhet

Här är en pärla för den som söker en mindre och tystare by. Sandstranden ligger mitt i stan, piren är promenadvänlig och caféerna lagom många. Vintertid är det tyst och nedstängt, men under sommaren är det här den perfekta platsen om du vill ta det väldigt lugnt och låta dagarna gå.

SanRemo – hej Frankrike!

När vi kom till San Remo blev det tydligt att vi kommit närmare Frankrike – det kändes, syntes och hördes. Arkitekturen i San Remo är inte typiskt italiensk, menyerna är internationella på ett sätt som inte känns igen från övriga Italien och på gatorna hörs franska, italiensk och engelska.

Här har du en riktig stad med shopping, ett brett restaurangutbud och folk som lever vardag. Uppiggande om du frågar mig. Nice ligger bara en och en halv timme bort, med tåg.

Nästa gång vill vi se Ligurien i sommarskrud

Ligurien är verkligen en fantastisk plats och alla de ställen vi stannade till vid eller passerade visade upp en egen karaktär och charm. Nästa gång ska vi pricka in sommaren!

Categories: Ligurien

Författare: Anna Kleinwichs Magnusson

Dela inlägget

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.